XIII зууны үеэс буюу Хубилай хааны байгуулсан их Юань гүрний үеэс монголчууд Түвдийн бурханы шашны Сакъяа урсгалын дээд лам нартай холбоо тогтоож байсан бөгөөд улмаар хожим нь XVI зууны эцсээр монголын хэд хэдэн сурвалжит ноёд Түвдийн Гэлүгба ёсны дээд лам нартай харилцаж, номын барилдлага тогтоожээ. Энэ нь түүхэнд Монгол дахь бурханы шашны гуравдугаар дэлгэрэлт хэмээн тооцогдох болсон билээ.
Түүнээс Халхын сурвалжит ноёны хөвгүүн Занабазар нь бурхан Буддагийн үеэс эхлэн Энэтхэг, Түвдэд арван таван удаа хувилж явсан гэх Түвдийн бурханы шашны Жонанпа ёсны Дарната гэгээний хувилгаан хэмээн тодрогдож, үүнээс үүдэн халх монголчууд Түвдийн бурханы шашны гэлүт урсгал буюу шарын шашны ёс журмыг илтэд эрчимтэйгээр даган шүтэх боллоо. Чухамдаа энэхүү шар малгайтын ёс нь Энэтхэгийн бурханы шашны их хөлгөний ёсны үргэлжлэл лавтайяа мөн бөгөөд түүний дээрээс энэхүү ёсыг үндэслэсэн Зонхава гэгээн нь Түвдэд дэлгэрсэн бурханы шашны бүх урсгалын хамаг гол утга оньсыг шингээж чадсан байснаараа давуутай гэгдэх болжээ. Тиймээс Монголын эрдэмт лам цахар гэвш Лувсанцүлтим бээр “богд Зонхавын шашин нь өрнө зүтийн Энэтхэгийн орноос нааш, дорно зүтийн далайн хязгаарт хүртэл дэлгэрсэн” (Цахар гэвш Лувсанцүлтим. Богд Зонхавын намтар. Эрхлэн хэвлүүлсэн доктор Д. Наранцэцэг, УБ, 2004 он, 36-р тал) хэмээн хэлсэнчлэн Энэтхэгээс нааш Монгол орон хүртэл түгэн дэлгэрсэн ажээ.
Дээр дурдсан Халхын Түшээт хааны хөвгүүн, Өндөр гэгээн Г.Занабазар тэрээр Түвдэд очиж бурханы шашны эрдэмд суралцаж мэргэн болоод, эргэн ирж сүм хийд барьж эхэлснээр Монголд бурханы шашин бүрэн төгс дэлгэрэх эхлэл тавигдсан байна. Мөн тэр үед Халхын гурван (хожим нь дөрвөн аймаг болсон) аймгийн дунд богдын шавь отог дээр суурилсан Нийслэл хот үүсэж эхэлсэн боловч тогтвортой суурьштлаа нэлээд хугацаа өнгөрчээ. Иймээс Халхад тодорсон анхны гурван Живзүндамба хутагтын үед монголын нийслэл хот нь нүүдлийн чанартай байсан тул шашин соёлын сургууль номын газар тулхтай хөгжиж чадаагүй, эхлэл төдий л байжээ.
Харин дөрөвдүгээр дүрийн Живзүндамба хутагтын үед буюу 1778 онд Их Хүрээ, Туул голын хөвөөнөө нүүн ирж суурьшсанаар сая нэг сургууль номын газар хөгжиж дэлгэрэх үйл нь ахиц дэвшилтэй болсон байна. Түүний дараа тавдугаар дүрийн Живзүндамба хутагт нь, урьд Өндөр гэгээний үүсгэн байгуулсан боловч дайн самууны хөлд үрэгдсэн Рибо гэжай Ганданшадүвлин хийдийн нэрийг хадгалсан Рибо гэжай Гандантэгчэнлин хэмээх шинэ хийдийг байгуулж түүнийхээ эргэн тойронд цанид гүн ухаан сургах чойр дацан болон бусад сургалтын дацан сургуулиудыг барьж байгуулснаар Хүрээ чэнмо буюу Их Хүрээний дэг сургууль хэмээх нэр алдаршихын суурь тавигджээ. /Тэр үеийн Их Хүрээнд барлан хэвлэсэн номуудын барын тэмдэглэлийг үзэхэд Хурал чэнмо буюу Их Хурал хэмээн түвд үсгээр бичсэн байдаг./ Энэ үед Их Хүрээний хамба номун хааны тушаалыг хүлээн авсан Агваанхайдүв нь Их Хүрээний лам нарын хичээл сургалтад машид их анхаарч байлаа.
Агваанхайдүв нь Түвдэд эрдэм номын боловсролыг эзэмшсэн эрдэмтэн байсан бөгөөд ямар нэгэн хувилгаанд өргөмжлөгдөөгүй хүн байжээ. Тэрээр Түвдийн Банчэн богдод эрдэм номын сурлага чанараараа ихэд магтагдсан бөгөөд “Халх нутагтаа очиж шашин номын сургуулиа түгээвээс нэн их тус болно” хэмээсэн Банчэн богдын зарлигийг дагаж монголдоо буцаж ирээд Их Хүрээний сургалтыг хөгжүүлэхэд голлон зүтгэх болсон ба лам санваартнуудын сахил санваарыг ёсчлон сахиулах, хичээл сургалтдаа анхаарахыг машид анхаардаг байсан аж. Агваанхайдүв хамбаас өмнө монголын лам нар Түвдэд зөвхөн суралцахаар очдог байсан бол Агваанхайдүваас хойш монголын эрдэмт лам нар Түвд рүү номын хэлэлцээ мэтгэлцээн хийхээр очдог болтлоо өндөр түвшинд хүрчээ.
Мөн Агваанхайдүвээс гадна тунгалаг цорж Агваанбалдан, бичээч цорж Агваанцэрэн, Шижаа гавж Агваандондов, Вангайн аранжамба Агваантүвдэн хэмээх эрдэмтэй лам нар Их Хүрээнд байсан бөгөөд тэдгээр нь Монголын бурханы шашны түүхэнд Их Хүрээний таван Агваан хэмээн алдаршсан билээ. Тэр цагт монгол нутгийн зүг зовхис бүрээс Их Хүрээнд эрдэм номд суралцахаар ирэгсэд нэн олон болсон ба тэдгээр нь Хүрээнд шашны боловсрол эзэмшээд тус тусын нутагтаа очиж, сургууль номын хийдээ байгуулж сургалт номлолоо явуулснаар Их Хүрээ төвтэй Монголын бурханы шашны биеэ даасан, монголын гэж хэлэгдэх бүрэн үндэстэй бурханы шашны ёсыг баттай оршоож чаджээ.
Ер Халхын тавдугаар дүрийн Живзүндамба хутагтаас наймдугаар дүрийн Живзүндамба хутагтын үе хүртэлх хугацаанд монгол лам нарын эрдэм чадал онцгой сайн болсон байдаг. Үүнд Халхын богдуудын үйлс болон Агваанхайдүв тэргүүтэй эрдэмт лам нарын хичээл зүтгэл онц байр суурь эзлэх юм. Тийнхүү Монголын бурханы шашин хөгжлийнхөө өндөр түвшинд хүрсэн нь хорьдугаар зууны эхэн буюу Халхын наймдугаар богд Живзүндамба хутагтын үе байлаа. Чухамдаа л Их Хүрээний цорж Чойнзэн ламын айлдсанчлан “Судар тарнийн шашны зул бадарч” байжээ. Харамсалтай нь 1937 онд тохиосон муу цагийн хямралаас шалтгаалан монголын бурханы шашны соёлын хөгжилд асар их хохирол учирсан боловч эдүгээ бурханы шашин соёлоо эргүүлэн цогцлоохын төлөө монголын бурханы шашинтнууд хичээн зүтгэж байгаа билээ.
Ашигласан ном зохиол
1. Дилав хутагт БЖамсранжав. Ариун сэтгэл, авралын үндэс. УБ, 2000 он /Эрхлэн хэвлүүлсэн Л.Чойжилсүрэн/
2. Ц.Дамдинсүрэн, Мянган жилийн харьцуулсан хүснэгт, УБ, 1995 он. /Эмхэтгэсэн Ц.Баярсайхан/
З. Цахар гэвш Лувсанцүлтим, Богд Зонхавын намтар. УБ, 2004 он. /Эрхлэн хэвлүүлсэн Д.Наранцэцэг/
Баатар хошуу Ж.Ерөөлт
ШУА-ийн Хэл зохиолын хүрээлэн
“Лам нарын сэтгүүл” 2010 он. 12 сар №4
0 comments:
Post a Comment